Ademen

 

Hoe je ademt is van groot belang tijdens het fit worden. Als ik jou zou vragen waar je het eerste aan denkt bij het woord ‘ademen’? In- of uitademen? Je zal vast gauw inademen zeggen. Echter, is uitademen van veel groter belang op ons lichaam. Leggen we uit.

De juiste ademhaling op de juiste momenten zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof in het lichaam zodat het op de juiste manier kan functioneren. Door de juiste ademhalingstechnieken kan voor een juiste balans tussen koolzuurgas en zuurstof worden gezorgd. Hiervoor dienen spieren op de juiste manier getraind, waardoor je uiteindelijk onbewust bekwaam wordt in je juiste ademhaling.

Door in onze trajecten bewegen en ademen met elkaar te koppelen, kan snel resultaat geboekt worden voor mensen met bijvoorbeeld chronische vermoeidheid, een burn-out, hyperventilatie, hoge bloeddruk en slaapapneu. Bij een regelmatig hoge en diepe ademhaling, dus te snel en te diep in en uit ademen, houdt het lichaam te weinig koolzuurgas vast.

 

Gaswisseling

 

Koolzuurgas is de vaatverwijder van het lichaam. Een simpel maar duidelijk voorbeeld is het koolzuurgas in een fles cola. Je hoort de druk van de fles af gaan wanneer je de dop iets losser draait. Dit werkt hetzelfde met ons menselijk lichaam. De bloedvaten verruimen door de druk van het koolzuurgas. Het koolzuurgas prikkelt vervolgens de cellen in de spieren en hersenen om zuurstof op te nemen. Op het moment dat het lichaam teveel koolzuurgas afblaast, worden de organen, weefsels en hersenen niet optimaal voorzien van vers bloed en zuurstof. Hierdoor zijn de bloedwaarden uit balans, de PH waarden te hoog en kunnen ziektecellen zich beter ontwikkelen.

Koolzuurgas heeft dus nog een andere belangrijke functie. Het prikkelt de cellen in onze spieren, weefsels en hersenen om zuurstof op te nemen. Door het lichaam optimaal van deze zuurstof te voorzien, zullen de processen in jouw lichaam optimaal te werk gaan. De zuurstof die naar je hersenen gaat is uiteraard zeer belangrijk. Een laag zuurstofgehalte in de hersenen heeft gevolgen voor onze kijk op de wereld. Ze geven een andere uitleg en interpretatie aan de realiteit. Als de hersenen meer zuurstof krijgen, veranderen situaties in je hoofd op positieve wijze. Triggers, die voorheen angst, paniekklachten of stress veroorzaakten, worden hiermee verholpen. 

Gevolgen

 

Chronische hyperventilatie is een grote onderliggende aandoening als het gaat om stress en chronische aandoeningen. Chronische hyperventilatie draagt bij aan de verandering van de samenstelling van gassen in het bloed van het lichaam. Hierdoor kan een ziektebeeld verergeren als het gaat om de welvaartsziektes zoals een burn-out, chronische vermoeidheid, hartklachten, etc. 

Naast de genoemde problemen, kunnen ademhalingstechnieken nog meer problemen verhelpen. Een goede ademhaling draagt bij aan het verhelpen van, onder andere, de onderstaande voorkomingen:

 

  • Eczeem
  • Astma
  • Angst en paniekaanvallen 
  • Chronische hoestklachten 
  • Chronische vermoeidheid 
  • Burn-out 
  • COPD 
  • Duizeligheid 
  • Hartoverslagen door stress 
  • Hyperventilatie 
  • Hoge bloeddruk 
  • Rhinitis/Hooikoorts 
  • Slaapapneu
Zenuwstelsel

 

Het hebben van de juiste ademhaling heeft een grote, positieve impact op het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel bestaat uit twee onderdelen. Dit betreffen het animale deel, het gedeelte dat je met je ademhaling kan sturen, en het autonome deel, het gedeelte dat onbewust impact heeft op je lichaam en je niet kan sturen. Het autonome deel is bij de ademhaling extra interessant.

 

Het autonome deel van het zenuwstelsel is weer onderverdeeld in het sympathische en parasympathische gedeelte. Het sympathische gedeelte zet jou ‘aan’, het is ons gaspedaal. Het zorgt ervoor dat je wakker en alert bent. Deze herkent ook de stress-stand volgens het vecht-vlucht-bevries principe. Deze is gekoppeld aan je inademhaling.

 

Het parasympathische gedeelte is gericht op het herstel van ons lichaam. Dit is als het ware het rempedaal van ons lichaam. Het geeft rust en zorgt ervoor dat je batterij weer opgeladen wordt. Bij de verschillende trajecten en het verhelpen van welvaartsziektes staat deze centraal. Deze is gekoppeld aan je uitademhaling. Door deze goed onder controle te hebben draagt dit bij aan het parasympathische gedeelte en dus aan het herstel van het lichaam.

autonome-zenuwstelsel-your-best-fit

Om je een indruk te geven van de verschillende ademhalingstechnieken, geven we je met de onderstaande knop een twee gratis technieken weg!

Met de juiste aanpak en juiste behandeling kunnen stappen gemaakt worden in het verhelpen van deze voorkomingen. Samen gaan we aan de slag om de kwaliteit van jou leven weer te verbeteren!