Uit onderzoek is gebleken dat mensen op het gebied van stress drie verschillende soorten reacties van stress kunnen krijgen. Dat zijn vechten, vluchten of bevriezen. Dit is een automatische reactie vanuit ons lichaam. We kennen deze situaties niet en willen zo goed mogelijk uit deze situatie ontsnappen en ‘overleven’.

In dit blog gaan we in op elk van deze verschillende reacties. We bespreken wat je lichaam op dat moment wilt doen en geven aan welke kenmerken hierbij horen. Daarnaast geven we tips om deze reacties te doorbreken om zo uit deze stresssituaties te ontsnappen en deze te ‘overleven’. Dit kan je helpen om deze reactie te herkennen en te doorbreken in de praktijk en met stress om te leren gaan.

 

Vechten

Eén van de drie reacties die je lichaam kan geven bij een stresssituatie is vechten. Hierbij willen we graag de situatie veranderen. We willen tegen deze situatie vechten en hem aanpassen naar iets dat wij willen, ook al is er wellicht niks tegen deze situatie te doen. Vechten is het tegenovergestelde van de situatie onder ogen willen zien.

De reactie vechten heeft een aantal kenmerken. Mocht je deze kenmerken herkennen bij een dergelijke situatie, probeer ze in bedwang te houden en laat je niet leiden door emotie. Dit zijn kenmerken zoals:

  • Het beschuldigen van de ander en de confrontatie opzoeken
  • In de aanval schieten tijdens het discussiëren
  • Adrenaline reactie in je lichaam
  • Je reageert veelal kortaf

Deze reactie op de stresssituatie kan doorbroken worden door deze persoon het gevoel te geven dat hij of zij boos mag zijn. Luister hiervoor actief en toon begrip. Vat na het gesprek de informatie samen en benoem hierbij wat het onderliggende knelpunt kan zijn, namelijk emotie. Geef aan dat de persoon deze situatie aan kan waardoor deze een veilig gevoel kan krijgen en inziet dat het niet nodig is/zin heeft om te vechten.

 

Vluchten

De tweede reactie die een rol kan spelen bij stress is het vluchten. De naam zegt het ook al; hierbij zorg je ervoor dat je de situatie ontwijkt en ervan vlucht. Hierbij ga je ervoor of van weglopen. Dit betreffen situaties waar je zelf geen invloed op hebt.

Ook vluchten heeft andere kenmerken. Wederom, probeer je niet te laten leiden door emotie. Herken je deze aspecten? Neem je rust en kijk naar de mogelijkheden.

  • Je gaat om onderwerpen heen draaien en vermijd het gespreksonderwerp
  • Je vermijdt confrontatie
  • Je hoopt dat het probleem zich vanzelf oplost
  • Uitstelgedrag

Iemand die in deze situatie zit moet vooral gerustgesteld worden. Probeer deze persoon te inspireren door aan te geven wat ze kunnen doen in deze situatie, uiteraard alsof geen angst hebben. Het is altijd belangrijk om eerst de angst te erkennen en vervolgens hier een positieve draai aan te geven.

 

Bevriezen

De laatste, maar zeker niet onbelangrijk, is de reactie van het bevriezen. Het is vluchten maar dan nog een stapje verder. Hierbij duik je weg, maar laat je ook niet meer van je horen. Je ondergaat de situatie zonder dat je hier enige beleving bij hebt.

Ook bevriezen heeft een aantal kenmerken. Je zult merken dat de kenmerken een stapje verder gaan dan vluchten en je je nog meer overgeeft aan de situatie dan bij het vluchten.

  • Je verwijt jezelf de situatie en voelt je schuldig
  • Je hebt er geen begrip voor
  • Je vermijdt contact met anderen
  • Je gaat niet over tot beweging en actie en laat de situatie voor wat het is

Iemand die bevroren is vanuit de stresssituatie heeft tijd nodig. Tijd nodig om bij te komen van het voorval. Laat deze persoon de rust nemen. Rust nemen is belangrijk, maar uiteraard blijven bewegen ook. Het belangrijkste is, is dat de persoon niet verder hierin gepushed wordt maar dat je afstand neem en de persoon zijn of haar ding laat doen.

 

Het belangrijkste wat we je mee willen geven is dat je deze situaties en reacties onder ogen moet komen en moet kunnen incasseren. Stress kennen we allemaal, zolang we leren ermee om te gaan kunnen we deze situaties aan en laten we ons leven hier niet door leiden. Your Best Fit kan je hiermee helpen. Een grote rol in het incasseren van deze stresssituaties is de ademhaling van jou. Ontdek de mogelijkheden die er zijn en neem vandaag nog contact met ons op.